Wednesday, March 7, 2018

جشن چهارشنبه‌‌سوری؛ کابوس و هراس نظام ولایت فقیه از شعله کشیدن قیام ایران


جشن چهارشنبه‌سوری برای نظام ولایت فقیه یک کابوس است زیرا می‌داند که قیام ایران از بستر آن شعله خواهد کشید.
شهرام توانا
در حالی که یک هفته به چهارشنبه‌سوری باقی مانده، نگرانی شدیدی سراپای نظام ولایت فقیه را فرا گرفته و دستگاه تبلیغاتی و ارگانهای سرکوبگر آن، علیه این جشن ملی بسیج شده‌اند تا مانع برگزاری آن شوند. سردمداران نظام حاکم در این آرزو هستند که اساساً چهارشنبه‌سوری را از قاموس فرهنگی و اجتماعی مردم ایران حذف کنند.
پاسدار حمید چمنی «رئیس اداره تبلیغات معاونت اجتماعی ناجا» در نقش یک جامعه شناس ظاهر شده و می‌گوید:»اینک شاهدیم که این سنت کهن به رفتارهای خشونت‌بار و بیگانه مبدل شده است و بیننده آگاه به فرهنگ چهارشنبه‌سوری، اذعان خواهد داشت که منفجر کردن بمبهای صوتی و آزار و اذیت‌های بیمارگونه، بیشتر به بد مستی اراذل و اوباش شباهت دارد تا به آیین مهرورزی و خردمندانه چهارشنبه‌سوری».
نظام ولایت فقیه به تجربه دریافته، به‌علت تنفری که از تمامیت نظامش وجود دارد، هرچه نظام ولایت فقیه بگوید مردم در برابر آن قرار می‌گیرند، کما این‌که در سالهای گذشته هم دیده‌ایم که همین دود و دم علیه چهارشنبه سوری باعث شور و اشتیاق بیشتر مردم برای برپایی هرچه با شکوهتر آن شده است.
جشن ملی چهارشنبه‌سوری چندین سال است که به یک کارزار ملی و نماد مخالفت و اعتراض جوانها با حاکمیت تبدیل شده است و هر سال هم گسترده‌تر، برجسته‌تر و نمایان‌تر می‌شود. به اعتراف رسانه‌های حکومتی در ایام چهارشنبه‌سوری «خیابانها و میادین شهر شبیه میدان جنگ می‌شود». وقتی می‌گویند «میدان جنگ» ناخواسته به دو طرف جنگ اعتراف می‌کنند؛ جنگی که نظام تلاش می‌کند بر ماهیت آن سرپوش بگذارد و با تدابیر احمقانه‌یی مانند ترساندن خانواده‌ها از خطرات مواد محترقه یا اختصاص مناطق تحت کنترل در هر منطقه برای آتش بازی، آن را مهار کند. اما هر سال بیشتر از سال قبل جوانان با اشتیاق بیشتری در این کارزار ملی شرکت کرده و آن را به جنگ نمادین خود با نظام ولایت فقیه تبدیل کرده‌اند.
البته امسال نظام ولایت فقیه بیش از سالهای قبل از مراسم چهارشنبه‌سوری به‌دلیل وحشت از شعله کشیدن قیام نگران است. امسال در بستر قیام سراسری، از یک خطر بالفعل نگران است. آتشی فروزان و مستعد که هر کوچه را سنگری، هر خانه را قلعه‌یی، و هر خیابان و هر کوی و برزن را میدانی برای کارزار آزادی خواهد کرد.

No comments:

Post a Comment